Другий випуск авторської рубрики Олександра Галіна, присвячений свіжому хіту кікстартера і нашій новій локалізації - настільній грі Острів котів (The Isle of Cats)

 

Перед вами друга частина статті, першу частину ви знайдете за посиланням - Гра в цифрах №2. Острів котів / The Isle of Cats Частина 1.

Годі вчитись - час попрацювати

Ну що ж, із завданнями розібралися, тепер перейдемо до фази Порятунку!

Це найвеселіша частина гри, тому що всіх врятованих котів доведеться компактно розмістити по кімнатах, щоб вуса, лапи та хвости не стирчали за бортами корабля. І це, повірте мені, дуже непросто. Але для початку їх необхідно зловити. Для цього нам знадобляться кошики і риба. На початку гри нам видається 1 багаторазовий (перманентний) кошик. Дуже цінний предмет. Решта кошиків (зображені на картах) не такої високої якості, тому вони відправляються в скид після використання.

Перед початком цієї фази всі гравці заготовляють карти порятунку, які хочуть розіграти в цьому раунді, а потім разом їх показують. Але варто пам'ятати, що невикористані карти скидаються, тому рахуйте уважно. Як правило, в першу чергу розбираються коти з простого боку острова, за 3 риби. Це варто враховувати при викладанні карт, щоб риби вистачило на використання всіх заявлених кошиків. Також в цій фазі визначається подальша черговість гравців, за допомогою чобіт. Чим більше чобіт на картах, тим раніше ви будете ходити. Це ще один спосіб економії риби, тому що у вас буде більше шансів забрати кота з меншою вартістю або більшою цінністю (наприклад, якщо його колір є в завданнях).

Тому карти з великою кількістю чобіт можна притримати і використовувати під час ходу, в якому пріоритетом для вас стає отримання конкретного кота, і ви не впевнені, що вам його просто так залишать. Це найчастіше відбувається на останньому ходу гри.

Прийшов час поговорити про... тетрис

Тепер давайте розберемося з розселенням. Корабель не гумовий і має цілком певну форму і розташування кімнат, не завжди до нашого зручності. Тому до планування не варто ставитися легковажно. В цій справі нам допоможуть тайли скарбів, за допомогою яких ми зможемо заткнути порожнечі, що утворилися внаслідок котячої недосконалості. Тут варто зазначити, що найкраще починати з краю корабля, з однієї з капітанських кімнат. Для цього є дві причини. По-перше, легше починати заповнювати кімнати з боку борту, тому що коти не можуть виходити за межі палуби, а за кордони кімнат можуть. Особливо це стосується міні-кімнати на носі корабля. По-друге, завжди має бути присутня надія, що вам дістануться завдання на порожні кімнати (їдальні і спалень). Тому не варто поспішати з їх заповненням. Це не стосується кімнат капітана, тому що їх за завданням навпаки потрібно заповнити.

В іншому розміщення на кораблі рідко має естетичний характер, але частіше носить відмітку хаосу. Ніхто заздалегідь не знає, які коти будуть доступні в наступних раундах, тому збираємо в сім'ї те, що можемо зібрати. Любов до гри «Тетрис» тут вам напевно стане в нагоді. Часто гравці «зависають» на своєму ходу, пихкаючи і тужась скласти нескладаєме. Це теж частина гри, ви самі будете на їх місці. І те почуття тріумфу, якщо ви змогли все викласти так, щоб і кімнату закрити, і котячу сім'ю не розділити, а ще й карту скарбів забрати... І не забувайте про завдання, в деяких випадках краще отримати -5 за незаповнену кімнату або мінус за незакритих щурів, ніж провалити завдання.

І остання фаза, фаза Рідкісних знахідок

Тут беруть участь тільки карти з позначкою «скарб» і «ошакси». Ці карти стоять на другому місці по корисності після завдань. Іноді навіть вище. Якщо у вас немає гідних карт завдань під час драфту, карти скарбів повинні бути в пріоритеті.

Тепер по порядку. Ошакси - завжди вигідне придбання, тому що коштують лише 5 риби, фактично будучи котом будь-якого кольору. Крім того, в середньому вартість кота з дешевого берега нам обходиться в ті ж 5 риби (3 за берег + 2 за недорогий кошик або за 2 половинки). А так ми отримуємо кота потрібного нам кольору, який ще й має більший тайл (6 клітин замість в середньому 5 у звичайних котів), без зайвого клопоту.

Скарби також приносять чималу користь, дозволяючи нам заповнювати кімнати в важкодоступних місцях. А рідкісні скарби в доважок приносять по 3 ПО. Але закривати карти скарбів потрібно тільки котами того ж кольору що й мапа скарбів, тому що тільки в цьому випадку ми отримаємо додатковий скарб. І варто пам'ятати, що звичайні скарби не нескінченні, вони можуть закінчитися в невідповідний момент. Тому не варто їх всіх відкладати на останній хід.

Карти з рукава. Міняємо хід гри

Ну що ж, карти всіх фаз гри ми розібрали, неохопленими залишилися тільки карти, які можна розіграти в будь-який час.

Їх теж можна розбити на 3 категорії:

  1. Міцні кошики. Сюди відносяться всі карти, які дозволяють отримати / скинути ці вкрай корисні пристосування. Вони дуже корисні, тому що дозволяють вам менше витрачатися на придбання карт порятунку. Тому їх корисність падає до середини гри, а в кінці вони втрачають актуальність. Давайте порахуємо. Наприклад, нам пощастило, і ми змогли дістати другу таку корзинку до себе в руки на першому ходу перед фазою Порятунку. Витратили ми на це, наприклад, 6 рибин. Але нам тепер потрібно купувати для фази Порятунку менше карт, менше переживати через кількість, і в середньому ми економимо 2 риби за фазу. Відповідно, за 5 фаз ми заощадимо 10 рибин. За 4 фази - 8 рибин. 3 фаза - остання, в якій варто робити таке придбання, 6 рибин. Інші способи отримання цих кошиків коштують приблизно тих же 6 рибин, але самі способи їх отримання складніші. Варто зазначити, що маючи 2 і більше міцних кошиків, ви найчастіше будете ходити одним з останніх. Це пов'язано з тим, що ви рідше будете розігрувати карти порятунку, і отримувати менше чобіт (якщо вони взагалі у вас будуть), що відіб'ється на вашому положенні в порядку ходу. Оптимально мати не більше двох кошиків цього типу.
  2. Додаткова риба. Сюди відносяться всі карти, що дають рибу понад тих 20, які ми отримуємо на початку кожного раунду. На перших ходах, якщо вони стануть вам доступні, є сенс придбати кілька і використовувати їх на пізніх стадіях, коли дохід від них буде вищий. Плюс це хороший спосіб дезінформувати суперників про ваші можливості, тому що риба у всіх лежить у відкриту, а карти в закриту.
  3. Зміна правил. Сюди ми віднесемо всі карти цієї категорії що залишилися, які дозволяють обійти обмеження гри. Наприклад, карти, що дозволяють врятувати двох котів за один захід замість одного. Вони корисні, але все залежить від ситуації. Можливо, у вас при драфті будуть варіанти з більшим потенціалом, тому не варто брати їх при першій-ліпшій можливості. Може так скластися, що вони благополучно пролежать у вас в руці до кінця гри. Порятунок двох котів за раз найбільш корисний, якщо вам потрібні коти певного кольору. Сама карта коштує 2 риби, що робить другого кота дорожчим. Витягування 4 котів з мішка може стати в нагоді, якщо вам не пощастило, і котів потрібного кольору ви так і не дочекалися. Пересування 3 котів між берегами може заощадити вам трохи риби, або змусити суперника злегка розщедриться. За 3 риби можна отримати випадковий тайл, і відразу помістити його на кораблі. Хороший варіант, тому що недорогі коти коштують в середньому 5 риби (з урахуванням купленого кошика). Та й рідкісний скарб буде не зайвим. Карти, що дозволяють викласти наступний тайл де завгодно, на початку гри особливо корисні, тому що вам доведеться викладати менше тайлів на палубу для з'єднання кімнат. І отримання додаткових карт (особливо з цінником 0) завжди хороший вибір. Але ці карти не варто тримати довше, ніж до початку останнього ходу, тому що розігрувати карти можна тільки в конкретну фазу ходу.

Приклад: почалася фаза Порятунку. Ви розіграли «добір карт» і вам дісталося 2 завдання. Ви можете розігрувати їх тільки в фазу Завдань. Значить, якщо це останній хід, отримані карти стають непотрібними.

Нічого не хочеш мені сказати? Про справи сімейні

З картами розібралися, настав час поговорити про сім'ї і майбутній комунальний гуртожиток, в якей перетвориться наш корабель.

Викладання тайлів котів переслідує 3 основні цілі: отримання ПО безпосередньо за сім'ю, заповнення порожніх кімнат, і закриття щурів і карт скарбів. Мінімальна кількість котів одного кольору для створення сім'ї - 3. За них ми отримуємо 8 ПО. В середньому 1 кіт приносить нам 2,67 ПО. Зі збільшенням розміру сім'ї збільшується і кількість ПО, яке приносить кожен кіт окремо. При сім'ї з 4 котів - 2,75 ПО, 5 котів - 3 ПО, 6 котів 3,33 ПО, 7 котів - 3,57 ПО, 8 котів - 3,75 ПО, 9 котів - 3,89 ПО, 10 котів - 4 ПО. Коти в сім'ях понад 10 приносять по 5 ПО кожен. Крім цього, всі ці ж коти будуть використані для заповнення кімнат. Середній розмір тайла звичайного кота - 5 клітин. Найчастіше досить екстравагантної форми.

Але якщо звести все до середніх значень, отримаємо наступне. Розмір кожної спальні - 11 клітин. Але з огляду на труднощі розміщення у вигляді бортів, ви, швидше за все, використовуєте не менше 3 котів для їх заповнення. Значить, вони знімають з нас штраф за незаповнену кімнату, а це 5 ПО. В середньому 1,67 ПО на кота. Далі йдуть велика кімната капітана і їдальня. Їх розмір - 18 клітин. Заповнювати їх досить зручно. Сюди піде не менше 4 котів. В середньому по 1,25 ПО на пухнасту мордочку. Найбільша кімната, склад (відзначений колоском), займає цілих 20 клітин. З ним впорається приблизно 5 котів. По 1 ПО за кожного. І мала кімната капітана на носі. Всього 4 клітини. З нею може впоратися і один правильно підібраний кіт. 5 ПО. Крім того, кожний закриий щур також оцінюється в 1 ПО.

Замість тисячі слів (тому що в цьому абзаці їх 123)

На закінчення хотілося б відзначити, що в цій грі немає одного правильного шляху до перемоги. Необхідно використовувати всі можливості що підвернулися по максимуму. Якщо вам прийшло хороше завдання на 4 ходу, і ви можете його виконати, беріть. Навіть якщо задумане раніше доведеться повністю змінити. Не варто бездумно збирати всіх доступних котів одного кольору. Дивіться на ціни. Якщо постійно скуповувати дорогу частину острова, в кінці гри тільки ця сім'я у вас і буде, а цього зазвичай недостатньо для перемоги. Будьте гнучкими, адаптуйтеся до нових умов. Якщо хтось виклав громадський урок, придивіться, раптом він принесе вам більше користі, ніж гравцю який виклав цю карту. Любіть ошаксів, вони майже завжди добре вливаються в будь-яку сім'ю котячих. І добре проведіть час. Адже для цього і була створена ця гра.

Олександр Галін, любитель цифр (і котів)