Зверніть увагу! Рекомендовані дані про розмір протекторів і кількість пачок носять ознайомчий характер і, в окремих випадках, з тих чи інших причин, можуть бути не точними.
Кооперативна сюжетна гра неймовірної краси про епічні пригоди вартових. Настільна гра «Oltréé» вийшла в 2021 році. Вона отримала відмінні оцінки та відгуки на сайті «BoardGameGeek». У 2022 році вона стала номінантом конкурсів «As d'Or» і «UK Games Expo». Автора гри, славетного французького геймдизайнера Антуана Боза, Гікач добре знає за такими гітами, як «Такеноко», «Welcome Back to the Dungeon», «7 чудес», «7 чудес: Дуель», «Ghost Stories» і «Last Bastion». «Oltree» наслідує і розвиває ідеї двох останніх ігор, додаючи сюжет до механіки «захисту замка» («tower defense»).
Ольтре гра. Епічні пригоди вартових
Колись давно Імперія вела нещадну війну проти короля-відьмака, верховного жерця Батька-всіх-монстрів. Перемога дісталася їй важкою ціною: Імперія розпалася, а згодом взагалі припинила своє існування. Після епохи імперського миру цей край занурився в темні часи — часи суцільної розрухи та смутку, безперервних сутичок між дрібними володіннями та похмурих релігійних вірувань.
Єдине, що лишилося незмінним — це місія вартових колишньої Імперії. Виїжджаючи зі своїх фортець і цитаделей, вартові продовжують боронити жителів колишньої Імперії, досліджувати дику місцевість, об’єднувати громади, боротися з монстрами та повертати скарби імператора, даючи людям надію на відродження Імперії. Ось і настав ваш час долучитися до лав цих відважних вартових! Ольтре!*
*Ольтре! — бойовий клич вартових.
Літопис оборони фортеці
У цій кооперативній грі гравці виконують роль відважних вартових, що допомагають жителям Сатрапії — провінції, про яку зверхники веліли їм подбати. Вартові повинні відбудувати фортецю, щоб забезпечити жителям мир і спокій. На початку гри вартові отримують від своїх зверхників доручення, які передбачають виконання певних завдань. Виконання доручень — це найпевніший спосіб здобути перемогу.
Однак усе не так просто, адже одночасно відбуватимуться різні події, які ускладнюють життя вартовим. Протягом кожної партії розгортатиметься історія (літопис), що додаватиме різні ситуації для вартових. На своєму шляху вартові стикатимуться з інцидентами, короткими сценками, у яких вони зможуть здобути славу (або ні). Гравці повинні допомагати громадам Сатрапії, коли проблеми становитимуть для них небезпеку. Також вартовим доведеться зіткнутися зі всілякими непередбаченими подіями.
Якщо вартові зможуть додержатися наміченого курсу, утримавши оборону фортеці та зберігши престиж, вони дійдуть до останнього розділу літопису й закінчать його. Для щасливого кінця вартові повинні якнайкраще виконати свої доручення.
Перебіг гри
Вибравши літопис, доручення одного з рівнів складності та вартових з особливими здібностями, гравці починають партію.
Вартові виконують ходи по черзі (за годинниковою стрілкою). Раунд складається з 2 фаз:
Визначення напасті
Гравець кидає кубик напастей і переміщує маркер праворуч треком напастей залежно від результату кидка. Трек складається з 4 поділок. Досягнувши 4-ї поділки, маркер повертається на 1-шу поділку, рухаючись по колу.
Якщо маркер досягає поділки літопису, гравець відкриває наступний розділ літопису.
Коли маркер досягає поділки інциденту, гравець втрачає по 1 очку престижу за кожен небезпечний регіон, кидає кубик локацій і додає карту інциденту у відповідний регіон.
Коли маркер досягає поділки проблеми, гравець кидає кубик локацій і додає карту проблеми у відповідний регіон.
Якщо маркер досягає поділки події, гравець бере верхню карту з колоди подій і виконує її вказівки.
Виконання 2 різних дій
Гравець може виконати 2 різні основні дії.
Переміщення. Можна переміститися в суміжну зону. Фортеця суміжна з кожним регіоном.
Відпочинок. Вартовий здобуває 1 жетон провізії та 1 очко життя.
Допомога громади (тільки в регіоні). Вартовий отримує вигоду від громади в тому регіоні, де він перебуває. У регіоні не повинно бути карт проблем.
Розв‘язання проблеми (тільки в регіоні). Гравець виконує вказану перевірку вміння. Якщо вартовий викидає потрібну кількість успіхів, проблему вважають розв’язаною.
Залагодження інциденту (тільки в регіоні). Гравець бере верхню карту інциденту зі стосу в регіоні, де перебуває його вартовий. Потім він передає цю карту гравцеві праворуч від себе. Цей гравець зачитує інцидент уголос. Гравець розігрує інцидент і скидає цю карту.
Спорудження будівлі (тільки у фортеці). Вартовий повинен заплатити ресурси, указані на плитці цієї будівлі. Плитку спорудженої будівлі викладають стороною «Споруджено» догори на одну з вільних будівельних клітинок. Після цього можна користуватися вигодами.
Ремонт будівлі (тільки у фортеці). Вартовий повинен пройти перевірку вміння ремісника, отримавши принаймні один успіх.
Спорудження вежі (тільки у фортеці). Вартовий повинен заплатити ресурси, потрібні для спорудження вежі. Потім плитку вежі кладуть на один з кутів фортеці, стороною «Споруджено» догори. Тепер ефекти вежі стають доступні вартовим. Регіон вважають захищеним, якщо в ньому немає інцидентів і споруджена відповідна вежа.
Особиста дія вартового. Крім своїх 2 основних дій, вартовий може виконати додаткову дію. Гравець може здобути право на додаткову дію, заплативши 2 провізії. Додаткову дію також надають деякі карти або здібності вартових.
Тимчасова дія. Ці дії можуть з’являтися на певних картах літопису. Вони доступні, поки відкрита така карта літопису.
Перевірка вміння
Є 4 типи перевірок умінь: солдат, ремісник, учений і мандрівник. Вартовий визначає, скільки кубиків умінь він матиме для перевірки певного вміння. Фортеця дає кожному вартовому по 1 кубику під час перевірки будь-якого вміння. Кожен вартовий має 1 кубик певного уміння. Деякі будівлі дають по 1 кубику вміння кожному вартовому.
Вартовий кидає кубики вмінь і рахує кількість успіхів. Грань успіху дає 1 успіх. Грань «Зусилля» дозволяє витратити 1 очко здоров’я, щоб здобути 1 успіх. Заплативши 1 провізію, вартовий може один раз під час перевірки перекинути будь-які кубики умінь. Зазвичай для успішного проходження перевірки треба викинути принаймні 1 успіх. Однак для деяких перевірок потрібна більша кількість успіхів.
Перемога та поразка
Відкривши останній розділ літопису, вартові повинні пройти фінальну перевірку. Залежно від літопису закінчення гри може бути негайним або близьким.
Негайне закінчення означає, що цю фінальну перевірку треба виконати відразу після зачитування карти.
Якщо кінець близький, вартові мають ще кілька ходів перед фінальною перевіркою. У такому разі гра закінчиться тоді, коли маркер напастей дійде до кінця треку й повернеться в комірку літопису.
Залежно від результату фінальної перевірки останній розділ літопису закінчиться перемогою або поразкою (у довгих літописах перемога може бути малою або великою). Гравці повинні перегорнути сторінку й прочитати відповідний кінець своєї пригоди — поразка, мала перемога або велика перемога.
Чудова сімейна гра. Сину 7 років, у захваті від справжніх пригод та історій. Також це стимул для дитини більше читати та розвивати навички, бо за правилами текст на картах повинні читати різні гравці, то ж не відмажеться :)
Гра, яку ніколи не перестану рекомендувати! Погоджуюсь з усіма коментарями вище, це ідеальна сімейна настілка, безмежно красива і атмосферна. Не варто очікувати від гри складних стратегічних рішень і інноваційних механік, вона про інше. Прооцес розвитку подій в літописі, зачитування подій та інцидентів допомагає зануритись у фентезійний світ з головою.